Cum aleg dimensiunea bicicletei - nimic mai simplu!
ProVelo vine in intampinarea clientilor cu cateva informatii utile despre cum aleg dimensiunea bicicletei corect.
Va vom indruma atat in alegerea unei biciclete pentru copii cat si pentru adulti. Alegerea marimii se va face si in functie de activitatea la care veti folosi bicicleta. Astfel in cazul in care veti folosi bicicleta tip MTB hardtail, pentru Cross Country competitional veti avea nevoie de un cadru putin mai mic si mai scurt decat daca ati folosi-o pentru ture cicloturistice.
Daca doriti sa folositi bicicleta pentru trick-uri, jumpuri, etc.. atunci cu sigiuranta cadrul va fi si mai mic decat in cazul in care ati vrea sa o folositi la Cross Country.
Marimea bicicletelor pentru copii
masoara din centrul axului pedalier pana la tija sa, asa cum vedeti in imaginea din dreapta. In descrierea bicicletelor comercializate de catre noi am specificat si inaltimea cadrului la modelele la care este necesar.
Tabel marimi biciclete copii
Marimea rotii (inch) | 12" | 14" | 16" | 20" * | 24" |
---|---|---|---|---|---|
Inaltimea copilului | 60 - 90 cm | 75 - 100 cm | 85 - 120 cm | 110 - 140 cm | 130 - 160 cm |
Varsta copilului | 2 - 5 ani | 3 - 7 ani | 4 - 9 ani | 6 - 11 ani | peste 11 ani |
*In cazul bicicletelor de 20" exista si varianta bicicletelor de tip BMX. Aceastea au roti tot de 20" insa sunt construite pentru tineri si adulti si sunt folosite pentru trick-uri, ele fiind mai robuste si mai rezistente decat bicicletele de copii
Marimea bicicletelor la adulti
Pentru alegerea corecta a marimii trebuie sa tineti cont atat de inaltimea dvs cat mai ales de lungimea picioarelor (vezi imaginea din stanga).
Marimea cadrului de cele mai multe ori se exprima in inch si se masoara din centrul axului pedalier si pana la tija de sa, comform imaginii din dreapta.
Marimea cadrului este principalul factor de 'ajustare' a bicicletei astfel incat sa vi se potriveasca.
Restul "ajustarilor" fine, cum ar fi pozitia (mai comfortabil sau mai sportiv) se face din unghiul si lungimea pipei ghidonului si din pozitionarea seii care poate fi pozitionata mai in fata sau mai in spate cu +/- 2-3 cm.
Vom creea in curand un tutorial video in care va vom prezenta metodele de ajustare a pozitiei dvs pe bicicleta.
Tabel marimi cadre MTB si cursiere:
Inaltimea biciclistului (cm) | Inaltimea intre picioare (cm) | Mountain Bike | Cursiera/City | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Sport | Touring | sport | touring | ||||
in inch | in cm | in inch | in cm | in cm | in cm | ||
205 | 99.0 | 22 | 55 | 23 | 59 | 65 | 67 |
204 | 98.6 | 55 | 59 | ||||
203 | 98.1 | 55 | 59 | ||||
202 | 97.6 | 21 | 54 | 58 | 64 | 64 | |
201 | 97.1 | 54 | 58 | ||||
200 | 96.6 | 54 | 58 | ||||
199 | 96.1 | 53 | 57 | 63 | 65 | ||
198 | 95.7 | 53 | 22 | 57 | |||
197 | 95.2 | 53 | 57 | ||||
196 | 94.7 | 52 | 56 | 62 | 64 | ||
195 | 94.2 | 52 | 56 | ||||
194 | 93.7 | 20 | 52 | 56 | |||
193 | 93.2 | 52 | 56 | ||||
192 | 92.8 | 51 | 55 | 61 | 63 | ||
191 | 92.3 | 51 | 55 | ||||
190 | 91.8 | 51 | 21 | 55 | |||
189 | 91.3 | 50 | 54 | 60 | 62 | ||
188 | 90.6 | 50 | 54 | ||||
187 | 90.3 | 50 | 54 | ||||
186 | 89.9 | 19 | 49 | 53 | 59 | 61 | |
185 | 89.4 | 49 | 53 | ||||
184 | 88.9 | 49 | 53 | ||||
183 | 88.4 | 48 | 52 | 58 | 60 | ||
182 | 87.9 | 48 | 20 | 52 | |||
181 | 87.4 | 48 | 52 | ||||
180 | 87.0 | 47 | 51 | 57 | 59 | ||
179 | 86.5 | 47 | 51 | ||||
178 | 86.0 | 18 | 47 | 51 | |||
177 | 85.5 | 46 | 50 | 56 | 58 | ||
176 | 85.0 | 46 | 50 | ||||
175 | 84.5 | 46 | 50 | ||||
174 | 84.1 | 45 | 19 | 49 | 55 | 57 | |
173 | 83.6 | 45 | 49 | ||||
172 | 83.1 | 45 | 49 | ||||
171 | 82.6 | 45 | 49 | ||||
170 | 82.1 | 17 | 44 | 48 | 54 | 56 | |
169 | 81.6 | 44 | 48 | ||||
168 | 81.2 | 44 | 48 | ||||
167 | 80.7 | 43 | 47 | 53 | 55 | ||
166 | 80.2 | 43 | 18 | 47 | |||
165 | 79.7 | 43 | 47 | ||||
164 | 79.2 | 42 | 46 | 52 | 54 | ||
163 | 78.7 | 42 | 46 | ||||
162 | 78.3 | 16 | 42 | 46 | |||
161 | 77.8 | 41 | 45 | 51 | 53 | ||
160 | 77.3 | 41 | 45 | ||||
159 | 76.8 | 41 | 45 | ||||
158 | 76.3 | 40 | 17 | 44 | 50 | 52 | |
157 | 75.8 | 40 | 44 | ||||
156 | 75.4 | 40 | 44 | ||||
155 | 74.9 | 39 | 43 | 49 | 51 | ||
154 | 74.4 | 15 | 39 | 43 | |||
153 | 73.9 | 39 | 43 | ||||
152 | 73.4 | 38 | 42 | 48 | 50 | ||
151 | 72.9 | 38 | 42 | ||||
150 | 72.5 | 38 | 16 | 42 | |||
149 | 72.0 | 38 | 42 | ||||
148 | 71.5 | 37 | 41 | 47 | 49 | ||
147 | 71.0 | 37 | 41 | ||||
146 | 70.5 | 14 | 37 | 41 | |||
145 | 70.0 | 36 | 40 | 46 | 48 |
Despre geometria cadrului si dimensiunile specifice
1. Top tube length (lungimea tubului superior / cadrului)
Marimea principala care defineste practic dimensiunea bicicletei. Valoarea ei reala nu este lungimea tubului superior, cum s-ar crede, decât pentru bicicletele cu tub orizontal, care nu prea mai există în lumea moderna. La cadrele cu cadru oblic, cu tubul superior înclinat, lungimea se măsoară de la centrul cuveţilor superiori pipei ghidonului, pe orizontală, până la axul tijei de şa (de sub sa). Lungimea aceasta trebuie să fie potrivită cu dimensiunile utilizatorului. Practic ea respecta lungimea 'trunchiului' biciclistei sau biciclistului. Noi va recomandam sa alegeti un cadru de dimensiuni potrivite pentru a putea fi folosit cu pipă şi tijă de şa adecvate pentru disciplina practicată. Un 'tub superior' mai lung înseamnă o poziție mai alungită, mai aerodinamica pe bicicletă. Dacă lungimea este prea mare, poate fi corectată prin inlocuirea tijei de ghidon (pipei) cu una mai scurta.
Mărimea unui cadru este exprimată de obicei după lungimea tubului de sa (seat tube), dar acest lucru nu mai este relevant la noile cadre oblice, cu geometrie înclinată. De aceea în ultima vreme producătorii preferă să exprime mărimile sub forma XS/S/M/L/XL etc… şi să specifice pentru ce tip de utilizator se pretează fiecare mărime, ba chiar să ofere diferite dimensiuni de roţi după mărimea cadrului, 27.5 la mărimile mici şi 29 la cele mari.
2. Seat tube length (lungimea tubului seii)
Marimea care este folosita cel mai des ca reper pentru alegerea bicicletei in functie de inaltimea biciclistei/biciclistului. Cele mai uzuale dimensiuni de cadru de care o să auziti pe la magazine sau prin grupurile de bikeri 'atoateștiutori' sunt: 16", 18" sau 20"... Da, se refera la lungimea acelui tub care-ți intră-n... șa! Spre exemplu marimea de 18" x 2,54cm = 45,72cm.
SISTEMUL PRO SIZE Corratec a revoluționat complet modul în care dimensiunea corectă a cadrului unei biciclete de sosea este determinată. Nu lungimea tubului seii, ci lungimea tubului superior este factorul decisiv pentru alegerea dimensiunii perfecte a cadrului și găsirea unei poziții de pedalare ideală și confortabilă pe distanțe lungi. Dimensionarea Sistem Pro oferă cinci marimi de la XS la XL care acoperă cerințele tuturor ciclistilor, indiferent de lungimea piciorului si corpului.
a) Un cadru standard fara Pro Size System este mai mare si implicit, triunghiurile au rigiditate mai mica.
b) Triunghiurile mai mici au rigiditate mai mare si duc la cresterea stabilitatii bicicletei. Bicicleta va fi mai agila si va accelera la rapid.
c) Cand comparam cele doua concepte, este evident ca inovatia celor de la Corratec, cadrul Pro Size System este mai mic, mai rigid si mai stabil. Va fi perfect pentru bicicletele de curse de sosea.
3. Wheelbase (distanţa dintre roti sau butuci)
Distanţa dintre butuci reprezintă practic lungimea bicicletei. Se masoara si intre cele doua puncte de contact ale rotilor cu solul. Aceasta influenţează mult comportamentul, în sensul că o bicicletă cu 'wheelbase' mai scurt este mai manevrabilă iar una cu 'wheelbase' lung este mai stabilă la viteză. 'Wheelbase'-ul este dat de mai multe mărimi, cum ar fi lungimea 'chainstay'-ului şi unghiul furcii.
4. Chainstay length (lungimea segmentului inferior al triunghiului posterior al cadrului)
Lungimea chainstay-ului afectează direct wheelbase-ul (distanţa dintre butuci). Un chainstay scurt oferă manevrabilitate mai bună, bicicleta e mai uşor de controlat la manevre externe sau chiar în aer. Un chainstay lung face ca bicicleta să fie mai stabilă în linie dreaptă. De asemenea, pentru cadrele de carbon flexibile, un chainstay mai lung le face să lucreze mai eficient. Moda în ultima vreme este de a scurta chainstay-ul, chiar şi pentru modelele de XC. Evident, bicicletele cu roţi mai mari vor avea şi chainstay mai mare pentru a face loc roţii. Pentru modelele moderne de XC (cross country) lungimea unui chainstay este în jur de 450 mm.
De asemenea, chainstay-ul permite ridicarea mai facilă a roții de față, atunci când tragi de ghidon pentru salturile specifice din turele de free-ride.
5. Bottom bracket height (înălţimea monoblocului)
Această valoare reprezintă distanţa de la monobloc la sol. Cu cât distanţa este mai mică, cu atât bicicleta este mai stabilă. Practic producătorii încearcă să obţină o valoare cât mai mică, dar la MTB valoarea e limitată de faptul că se poate ajunge ca pedalele să atingă obstacolele de pe traseu. La modelele 'full-suspension' distanţa trebuie să permită şi cursa suspensiei, dar la cele rigide se poate coborî până la valori în jur de 300 mm. Atenție la modelele noi de 29", care au monoblocul mult mai jos decât vechile 26, trebuie sa fiti atenti pe potecile de munte adânci, pe unde poti lovi uşor cu pedalele șleaurile.
6. Head tube angle (unghiul furcii)
Unghiul furcii are o influenţă mare asupra comportamentului bicicletei. Cu cât unghiul este mai mare (adică furca este mai perpendiculară pe sol), cu atât mai mult ghidonul va rasuci roata-față mai lesne, deci bicicleta ta va fi mai agila şi o sa vireze mai uşor. În schimb, un unghi mai mic şi o furcă mai înclinată fac ca roata să se mute mai în faţă, ghidonul nu va mai avea un control atat de fin asupra roții-față … dar bicicleta devine mult mai stabilă la viteze mari
Valorile unghiului furcii pentru bicicletele de XC (cross.country) este de 70-71 de grade, unghiul pentru bicicletele de enduro şi all-mountain fiind pe la 66-68 de grade, cele de freeride în jur de 65 de grade iar cele de downhill ajung înspre 60 de grade. Pentru bicicletele de şosea, unghiul este mai mare decât la cele de XC, ajungând spre 73 sau chiar 75 de grade.
Unghiul variază în general şi cu lungimea cadrului, la acelaşi model unghiul fiind mai mic pentru mărimile mici de cadru, pentru a muta roata ceva mai în faţă şi a le face mai stabile, la mărimile mari fiind în general mai mare. Unghiul poate să difere chiar şi cu 2 grade între mărimea XS şi XL.
7. Seat tube angle (unghiul tijei de şa)
Acesta reprezintă unghiul făcut de axul tijei de şa cu suprafaţa solului. Unghiul acesta dă poziţionarea ciclistului în raport cu axul pedalier. Un unghi mai mare face tija de şa mai dreaptă şi favorizează o poziţie mai deasupra monoblocului, ceea ce face pedalatul mai eficient şi bicicleta devine mai stabilă pe urcările abrupte. În general se preferă un unghi de 72-75 de grade, cu valori mai mari dacă se doreşte o bicicletă eficientă la pedalat. Unghiul seat tube-ului este responsabil pentru caracterul cățărător al bicicletei. Cu cât este mai mare (73 grade sau mai mult), cu atât poziția pe bicicletă este mai bună pe porțiunile de urcări abrupte.