Magazin biciclete pliabile si biciclete electrice

 0730900121 / 0743223300     Luni – Vineri: 10:00 – 19:00; Sambata: 10:00 – 14:00; Duminica: INCHIS

Câteva informații utile despre roțile de bicicletă

Modul în care funcționează, rulează si este controlată o bicicletă depinde în primul rând de cadrul și roțile de care dispune. Bineînțeles, fiecare componentă are rolul ei, fără de care bicicleta nu ar putea funcționa. De-a lungul timpului, roata de bicicletă a trecut prin multe transformări până a ajunge la starea actuală, și cu siguranță tehnologia va permite multe alte îmbunătățiri.

Roata de bicicletă este compusă din 4 elemente principale : anvelopa, janta, spițele și butucul.

componente roata bicicleta

Anvelopele de bicicletă

Anvelopele de bicicletă sunt de multe tipuri, folosind diverse tehnologii sau combinându-le pentru ca iubitorii de pedalat, amatori sau profesioniști, să aibă de unde alege în funcție de terenul pe care rulează, dimensiunile jantei și multe alte caracteristici.

Anvelopele se împart în două categorii, anvelope pliabile și anvelope pe sârmă. Cele pliabile au o structură textilă bazată pe fibre kevlar, aramidă sau alte materiale asemănătoare. Anvelopele pe sârmă sunt rigide, își păstrează forma rotundă și sunt mai accesibile ca preț. Avantajele celor pliabile sunt legate de greutate – fiind mult mai ușoare dar și de “finețea’’ cu care rulează.

ANVELOPA PE SARMA 24×1.95, GW355

ANVELOPA PLIABILA MICHELIN WILDRUNNER LIGHT, 26×1.1

La anvelope se pune mare accent pe materialul din care sunt confecționate. La cele de înaltă calitate sunt folosite diverse tipuri de cauciuc mai ușor, mai aderent dar sunt mai puțin rezistente la uzură. Anvelopele mai ieftine sunt confecționate din materiale mai rigide ce aduc cu sine performanțe mai slabe dar în general sunt mai rezistente în timp.

O altă diferență între anvelope este dacă acestea sunt tubeless sau pe cameră de aer. Ultima tehnologie a anvelopelor tubeless sunt cele tubeless ready. Dacă în primul caz anvelopele veneau din fabrică cu un strat etanș în structură pentru a putea fi folosite fără cameră de aer, dar pentru a obține o anvelopă complet etanșă era nevoie de mult material ce ducea la o creștere considerabilă în greutate. Cele tubeless ready au nevoie doar de o cantitate de lichid de atanșare. Atât pentru bicicletele de șosea cât și pentru cele MTB, anvelopele tubeless sunt cele mai folosite, față de cele cu cameră de aer care pierd din ce în ce mai mult teren.

Un alt aspect foarte important îl constituie suprafața anvelopei. Spre exemplu, anvelopele de șosea au o suprafață fără striații, scopul principal al acestora fiind rularea la viteze mari pe suprafețe line (asfalt). La cele de oraș sau off-road, striațiile anvelopelor diferă în așa fel încât să asigure performanță în funcție de teren dar și de sensul de rotație dorit.

Dacă vorbim despre sensul de rotație, există anvelope fără sens de rotație, cu sens de rotație unic, cele cu sens de rotație diferit pentru față și spate și nu în ultimul rând anvelope cu sens de rotație dedicat pentru roata din față sau cea din spate.

Iar dacă vorbim despre crampoanele anvelopelor, acestea există în numeroase variante, să amintim cele mai cunoscute anvelope de off-road: Anvelope de viteză (au un număr mare de crampoane mici) – ideale pentru trasee cu teren uscat și pante mici; Anvelope de tip race (au crampoane proeminente) – sunt destul de rapide și potrivite pentru a parcurge aproape orice tip de traseu, excluse sunt porțiunile cu noroi; Anvelope polivalente (au crampoane destul de mari și așezate astfel încât să se poată obține viteză) – sunt printre cele mai utilizate anvelope, optime pentru trasee cu urcări și coborâri; Anvelope all-mountain (au crampoanele orientate pentru aderență marită) – o alegere foarte bună pentru cei care nu caută viteză, ci aderență bună și siguranță sporită; Anvelope DH sau Freeride (au crampoane mari, orientate pentru aderență maximă) – potrivite pentru trasee de coborâre ; Anvelope pentru noroi (au crampoane mari și dispuse mai rar pentru a evita încârcarea cu noroi).

ANVELOPA PLIABILA MICHELIN MOUNTAIN AT

ANVELOPA PE SARMA TIOGA FS100 SKID ROW

Jantele de bicicletă

Jantele se diferențiaza prin diametru, lățime, jante simple sau duble, mărimea orificiului valvei, tipul de cauciuc și suprafața de frânare pentru care au fost concepute.

Diametrul anvelopelor se masoară în inch iar cele mai frecvente mărimi a roților unei biciclete de adulți sunt 26, 27.5, 28 si 29 inch. Există și mărimile de 16, 18, 20 si 24, folosite în general la unele modele de biciclete plabile și cele pentru copii.

Diferențele de lățime a unei jante au fost create pentru a ajuta biciclistul să facă alegerea optimă, în funcție de terenul pe care pedalează. Jantele înguste primesc cauciucuri cu balonaj mic, beneficiile țin de greutate redusă și viteză mai mare de rulare. Cele late permit montarea unor cauciuri cu balonaj mai mare fiind mult mai rezistente, concepute pentru a suporta socuri mai mari și pentru a avea aderență.

Încă o diferență este între jantele simple sau cele duble. În prezent, majoritatea jantelor de calitate au pereți dubli. Diferența se observă la oficiile spițelor, dacă acestea sunt capsate sau necapsate.

JANTA DUBLA ALEX TD17 26”/559X17/24X18, 36H PINNED, ALB, DISC

JANTA DUBLA SUN DOUBL TRACK 26”/559, 36H SLEEVED, CAMO

Orificiul pentru valvă poate fi: subțire – de tip Presta sau gros de tip – Schrader sau Dunlop. Atenție! Este foarte important ca pe interiorul jantei să fie așezat un talon. Acesta este confecționat dintr-un material plastic sau textil și protejează camera de aer de capetele spițelor, evitând astfel penele de cauciuc.

Jantele se deosebesc și prin sistemul de frânare a bicicletei. Frânele cu saboți și frânele pe disc necesită modele diferite de jante. Exista, însă, și jante care permit funcționarea ambelor sisteme de frânare.

Spițele de bicicletă

Spițele, o altă componentă a roții unei biciclete ce joacă un rol foarte important. Numărul spițelor, aranjarea acestora și tipul, diferă mult de la o roată la alta în funcție de modelul bicicletei. Ca să vă faceți o idee, o roata clasică are 32 sau 36 de spițe dar numărul poate ajunge de la 28 până la 16 spițe sau chiar 3-4 spițe mari turnate din carbon. Aranjarea acestora poate fi strict estetică sau poate aduce avantaje și dezavantaje.

Materialul din care sunt realizate spițele este în general oțelul, există însă și din aluminiu sau carbon acolo unde se dorește performanță.

Mărimea spițelor diferă și aceasta, în funcție de înălțimea jantei, diametrul roții si al butucului.

Sistemul de prindere a spițelor de jantă sunt niplurile ce pot fi clasice sau pot varia de la producător la producător.

PERLA SPITE, PAIANJEN, LUMINATOR

SPITE + NIPLURI, INOX, NEGRE 2MM

PERLE SPITE, PVC

Butucii de bicicletă

Butucii unei biciclete sunt doi la număr, bucutul pentru față și cel pentru spate. Diferența este că cel pentru spate este prevăzut cu prindere pentru pinioane. În ceea ce privește structura internă a unui butuc, se împart din nou în două categorii : butuci cu rulmenți industriali și cei cu rulmenți pe conuri. Rulmenții pe conuri se rotesc mai bine dar au nevoie de întreținere regulată ce necesită operațiuni mai delicate. În schimb, rulmenții industriali se înlocuiesc foarte ușor. Fiabilitatea și performanța acestora crește sau scade în funcție de producător și prețul de achiziție.

Alte diferențe între butuci sunt: dacă aceștia dispun de prindere pentru disc de frână sau nu, după tipurile de ax și tipul de prindere a pinioanelor. În funcție tipul de bicicletă și terenul pe care rulează, butucii trebuie aleși cu atenție – pot fi mai mult sau mai puțin etanși, mai ușori sau mai rezistenți. Un butuc prevăzut pentru o bicicletă de șosea și montat pe un MTB poate aduce dezavantaje simțitoare.

BUTUC FATA ALU NOVATEC D041SB 32H DISC

BUTUC SPATE ALU NOVATEC D142SBT, 2RULMENTI, 32H, DISC

Acest articol însumează elementele cele mai des întâlnite ale unei roți de bicicletă. Intrând mai mult în detalii, există multe altele, la fel de importante în alegerea unei roți potrivite bicicletei și nevoilor tale. Așadar, nu ezita să ceri sfatul unui specialist.

Adresează o întrebare sau oferă un sfat, mai jos 🙂

Share this Post!

About the Author : admin

Comentariile sunt închise.

X
Total time: 1.4030630588531 s